Peter Valentovič

Valentovic_web.jpg

Peter Valentovič začal svoju úspešnú kariéru ako klavirista a korepetítor. Študoval na Konzervatóriu v Bratislave (E. Pappová, klavír, J. Karaba, dirigovanie). V klavírnej hre sa ďalej zdokonaľoval na kurzoch u M. Lapšanského a E. Indjića. Ako sólista debutoval v Slovenskej filharmónii so Symfonickým orchestrom Konzervatória v Bratislave Prvým klavírnym koncertom D. Šostakoviča. V štúdiách pokračoval na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni (L. Hager, dirigovanie, K. Leitner, operná korepetícia, G. Theuring, zborové dirigovanie), kde získal špeciálne štipendium V. Bunzla za mimoriadne umelecké nadanie. Vzdelanie si rozšíril u špecialistu na súčasnú hudbu Z. Nagya na prestížnom parížskom Conservatoire National Superiéur de musique et de danse.
Prvý symfonický koncert dirigoval ako 20-ročný (Šostakovič: Komorná symfónia), prvú operu (Figarova svadba – nasledovali ju Don Pasquale, Príhody Líšky Bystroušky a Orffova Chytráčka/Die Kluge) ako 21-ročný na Universität für Musik und darstellende Kunst. 
Peter Valentovič patrí vďaka svojej muzikalite, flexibilite a repertoárovej všestrannosti k medzinárodne žiadaným slovenským umelcom. Tieto kvality rozvíjal už od štúdií ako korepetítor a asistent na významných podujatiach a u známych dirigentských osobností. Ako klavirista účinkoval s Radio-Symphonieorchester Wien, s ktorým koncertoval aj na prestížnych podujatiach ako Salzburger Festspiele, Wien Modern či Wiener Festwochen. Bol tiež korepetítorom a asistentom E. Ortnera v známom Arnold Schönberg Chor. V Paríži korepetoval v Opéra Bastille a v Théâtre du Châtelet, kde mal o. i. možnosť spolupráce so svetoznámym odborníkom na historicky poučenú interpretáciu J. E. Gardinerom. Bol hlavným korepetítorom na letných festivaloch v Klosterneuburgu (Predaná nevesta) a v Gars am Kamp (Tosca), na ktorých spolupracoval so speváckymi legendami M. Zampieriovou a P. Dvorským. Pôsobil ako asistent G. Kuhna na Tirolských hudobných slávnostiach, kde premiéroval operu E. Leitnera Svatba, dirigoval otvárací koncert zo súčasných diel a podieľal sa na naštudovaní viacerých Wagnerových opier (Parsifal, Majstri speváci norimberskí, Tannhäuser, Bludný Holanďan). Pod vedením Kuhna a N. Barezu pracoval tiež v Bolzane, kde pripravil Elektru, Salome, Fidelia a premiéru opery Tyran P. Dresha. Na festivale Ostravské dni novej hudby, kde bol asistentom Z. Nagya, dirigoval Janáčkovu filharmóniu. Ako korepetítor získal špeciálne ceny za najlepšiu interpretáciu českej árie na medzinárodných speváckych súťažiach E. Destinovej (2002) a A. Dvořáka (2002, 2015). Významnou je jeho klavírna i dirigentská spolupráca so slovenskou opernou divou E. Gruberovou, vďaka ktorej účinkoval v milánskej La Scale, vo Viedenskej štátnej opere, v Opere v Zürichu, v Bavorskej štátnej opere, vo Frankfurtskej opere, v Baden Baden Festspielhause, v Opere v Budapešti a v Tokiu.
Dôležitou súčasťou dirigentskej kariéry Petra Valentoviča je spolupráca so zahraničnými opernými domami. Bol hlavným zbormajstrom a dirigentom v Cape Town Opera (Južná Afrika), kde naštudoval opery Nabucco, Sedliacka česť, Gianni Schicchi, Sen noci svätojánskej, Porgy a Bess a po prvýkrát na africkom kontinente uviedol Dvořákovu Rusalku. V Kapskom Meste prednášal ruský jazyk pre študentov operného spevu, dirigoval tiež viacero koncertov s Cape Philharmonic Orchestra. Ako hlavný dirigent Štátnej opery v Istanbule naštudoval diela Straussa (Elektra), Pucciniho (Lastovička), Donizzetiho (Don Pasquale), Bizeta (Carmen), Belliniho (Kapuletovci a Montekovci), Verdiho (Aida, Traviata), Lehára (Veselá vdova) a Glucka (Orfeus a Eurydika), pričom aj v Turecku uviedol viacero symfonických koncertov. Pôsobil ako hosťujúci hudobný asistent a jazykový expert na ruský a český repertoár vo Viedenskej štátnej opere, kde asistoval šéfdirigentovi F. Welserovi-Möstovi pri nových produkciách Janáčkových opier Z mŕtveho domu a Káťa Kabanová, no podieľal sa i na Musorgského Borisovi Godunovovi, Čajkovského Pikovej dáme a Eugenovi Oneginovi. S posledným titulom sa predstavil vo Wiener Kammeroper. Hosťoval tiež vo švédskych operných domoch NorrlandsOperan (Bludný Holanďan) a v Malmö (Porgy a Bess). Ako jeden z mála mladých slovenských dirigentov účinkoval Peter Valentovič na renomovaných svetových pódiach ako Tonhalle Zürich, Theater an der Wien, Wiener Konzerthaus, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Berlin, Prinzregententheater a Gasteig, Mníchov, Staatsoper Hannover, Konzerthaus v Dortmunde a v Essene, Pražské národné divadlo a Budapeštianska štátna opera.
Okrem medzinárodnej kariéry operného dirigenta je Peter Valentovič pozývaný dirigovať aj popredné symfonické orchestre v Európe a zámorí (Welsh National Orchestra, SWR Symphonieorchester Baden-Baden, Münchner Symphoniker, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Dortmunder Philharmoniker, Nürnberger Philharmoniker, Staatskapelle Berlin, Philharmonie Essen, Pražská filharmónia, Symfonický orchester hlavného mesta Prahy FOK, Český národný symfonický orchester, Haydn Orchestra Bolzano e Trent, Budapeštianska národná filharmónia, New Japan Philharmonic, Osaka Symphony Orchestra, Sapporo Symphony Orchestra). Mimoriadne úspešný bol jeho debut s Radio-Symphonieorchester Wien – ORF v Theater an der Wien (2013), po ktorom sa začala jeho intenzívna spolupráca s E. Gruberovou. Na Slovensku pravidelne hosťuje v Slovenskom národnom divadle, kde diriguje operné a baletné predstavenia, spolupracoval tiež so Slovenskou filharmóniou (Verdiho Rekviem, koncert s E. Gruberovou na BHS 2014), so Štátnou filharmóniou Košice, Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, v posledných rokoch dirigoval viacero produkcií v Štátnom divadle Košice.