Schmidt a Dohnányi, zabudnutí bratislavskí rodáci

09.
nov/18
19:00h

2. koncert sezóny

9. 11. 2018 o 19.00 hod.

Program:
Johannes Brahms: Akademická predohra, op. 80
Ernő Dohnányi: Koncert pre husle a orchester č. 2 c mol, op. 43
Franz Schmidt: Symfónia č. 3 A dur
 
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu
Milan Paľa – husle
Martin Leginus – dirigent

Koncert sa koná v spolupráci s o. z. Albrechtina v rámci cyklu (Ne)známa hudba v RTVS.


TP_Pala.jpg


Milan Paľa (SK, husle) je jednou z najvýraznejších postáv slovenskej hudobnej scény, pričom odborná verejnosť ho právom radí medzi elitu svetových interpretov mladej generácie. Už počas štúdia na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banskej Bystrici, neskôr Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien a Janáčkově akademii múzických umění v Brně získal rad ocenení a medzinárodnú pozornosť na európskych súťažiach. V tom čase sa tiež pravidelne zúčastňoval majstrovských kurzov v Zürichu (Vladimir Spivakov, Jean Guillou), v súkromnej triede Semjona Yaroshevicha sa zase oboznámil s legendárnou ruskou školou Davida Oistracha. Bola to však spolupráca so skladateľmi, ktorá mala zásadný vplyv na formovanie jeho hudobného prejavu. Blízky vzťah a úzka tvorivá spolupráca so skladateľmi ako Jean Guillou, Jevgenij Iršai a František Gregor Emmert vyústila do vzniku množstva skladieb „šitých na mieru“ mladému huslistovi. Ako huslista, ktorý rovnako majstrovsky ovláda aj hru na viole, je v súčasnosti Milan Paľa vyhľadávaným interpretom pre uvádzanie nových diel. Má za sebou veľké množstvo premiér skladieb súčasných autorov (Jean Guillou, Jevgenij Iršai, František Gregor Emmert, Marián Lejava, Christophe Sirodeau, Erkki-Sven Tüür, Ádám Kondor, Ivan Josip Skender, Ante Knešaurek, Adrián Demoč, Tõnu Kõrvits, Daniel Matej, Lena Sierova, Wolfgang Bauer a ďalší). V posledných rokoch sa predstavil na viacerých prestížnych pódiách v oblasti novej hudby, medzi najvýznamnejšie patria ISCM World New Music Days 2013, 28. Muzički Bienale Zagreb (2015), Arcus Temporum (Pannonhalma, Maďarsko), Melos-Ethos International Festival of Contemporary Music (Bratislava, Slovensko) či Hudební fórum Hradec Králové (2013), na ktorom uviedol Husľový koncert Esa-Pekka Salonena. V apríli 2017 vystúpil na 29. Muzički Bienale Zagreb, tentokrát v Koncerte pre husle a orchester Harrisona Birtwistlea pod taktovkou Pierre-André Valade. Ako mimoriadne aktívny koncertný umelec disponuje bohatým repertoárom v oblasti koncertantnej literatúry. Dráha sólistu ho priviedla k spolupráci s dirigentmi ako Theodor Guschlbauer, Howard Arman, Alexander Cernusenko, Leoš Svárovský, Andreas Sebastian Weiser, Peter Gribanov, Jakub Hrůša, Ondrej Lenárd či Marián Lejava. Milan Paľa je autorom unikátneho, rozsiahleho projektu nahrávok kompletnej slovenskej tvorby pre sólové husle Violin solo 1 – 5. Za tento historický počin mu bolo na Slovensku udelených niekoľko ocenení – Cena ministra kultúry SR (2014), Cena Frica Kafendu (2015) a Cena Ľudovíta Rajtera (2009). Táto cena pre mladé osobnosti slovenskej hudby bola odovzdaná doposiaľ len trom interpretom. Milan Paľa je druhým nositeľom tejto ceny, ktorú získal nielen za výnimočné interpretačné schopnosti, ale i za svoj ojedinelý prístup k slovenskej hudobnej tvorbe. V roku 2014 získal Cenu Nadácie Tatra banky za umenie za nahrávku Slovak Violin Concertos v spolupráci so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu pod vedením Mária Košika.
Neustále sa rozširujúca diskografia Milana Paľu obsahuje aj diela svetovej literatúry. S klaviristom Ladislavom Fanzowitzom sa venujú nahrávaniu kompletných sonát pre husle a klavír rôznych svetových autorov – doposiaľ boli vydané husľové sonáty Brahmsa, Beethovena, Suchoňa a Griega. Najnovším titulom je nahrávka Sonáty pre husle a klavír op.134 a Sonáty pre violu a klavír op.147 Dmitrija Šostakoviča (2017). Čerstvým výsledkom dlhodobej podnetnej spolupráce s dirigentom-skladateľom Mariánom Lejavom je kritikou vysoko hodnotená nahrávka husľových koncertov Albana Berga a Karola Szymanowského so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu. Táto nahrávka, ktorá nedávno získala cenu Radio Head Awards 2016, vzbudzuje medzinárodné ohlasy. Samostatné miesto v tvorbe Milana Paľu zaujíma unikátny nový nástroj – päťstrunové husle „milanolo“. Tento jedinečný nástroj koncertných parametrov obohatený o spodný violový register je prvým svojho druhu. Vznikol v roku 2013 v rodinnom Ateliéri Bursík v Brne a nesie meno podľa interpreta, pre ktorého bol zhotovený. Nástroj je predstavený na samostatnom CD v dielach európskych skladateľov skomponovanými špeciálne pre túto príležitosť s jednoduchým názvom – MILANOLO.

Martin Leginus (SK, dirigent) študoval dirigovanie na Štátnom konzervatóriu (Z. Bílek) a na VŠMU  v Bratislave (O. Lenárd, P. Feranec). V rámci štúdia sa zúčastnil majstrovských kurzov u K. Masura, bývalého šéfdirigenta Newyorskej filharmónie, následne absolvoval semestrálnu stáž v Landestheater Detmold v Nemecku. Spolupracoval s Orchestrom Štátnej opery Budapešť, Filharmóniou Oviedo, Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Štátnou filharmóniou Košice, Orchestrom Štátnej opery Košice, Cappellou Istropolitanou, Štátnym komorným orchestrom Žilina, Slovenským komorným orchestrom B. Warchala, Musicou aeternou; a so sólistami Ľubica Vargicová, Adriana Kučerová, Eva Hornyáková, Jolana Fogašová, Terézia Kružliaková, Leo Nucci, Pavol Bršlík, Sergej Larin, Miroslav Dvorský, Oto Klein, Dalibor Jenis, Peter Mikuláš, Markus Forster, Ladislav Fančovič, Marian Lapšanský a i.
Od roku 2006 pôsobí v SND, najskôr ako asistent pri naštudovaní opier Sedliacka česť, Komedianti, Bohéma a Madama Butterfly. V januári 2007 debutoval úspešným záskokom v balete Arama Chačaturjana Spartakus. Od roku 2008 je stálym dirigentom SND. Dirigoval opery Otello, Čarovná flauta, Dvaja Foscariovci, Predaná nevesta, Martin a Slnko a balety Labutie jazero, Spiaca krásavica a Spartakus. Naštudoval balety Ivan Hrozný, Luskáčik, Giselle a Sylfida. V sezóne 2012/2013 bude v SND asistovať pri naštudovaní Rossiniho opery Barbier zo Sevilly, Wagnerovej opery Lohengrin a Prokofievovho baletu Romeo a Júlia. V decembri 2012 debutoval vo Verdiho opere Macbeth a v januári 2013 ho čaká debut v ďalšej Verdiho opere Nabucco. V roku 2009 vystúpil na najväčšom slovenskom open-air festivale Bažant Pohoda v Trenčíne, kde dirigoval spoločný projekt Orchestra SND a budapeštianskej Štátnej opery. V tom istom roku sa úspešne predstavil vo viedenskom Konzerthause a následne i na pódiu berlínskeho Konzerthausu, kde v rámci 20. výročia Nežnej revolúcie dirigoval koncert so ŠKO Žilina. V roku 2010 absolvoval úspešné turné v Poľsku so Štátnou filharmóniou Košice a v januári 2011 dirigoval novoročné koncerty s Filharmóniou Oviedo v Španielsku. V júni 2012 spolupracoval s legendárnym talianskym barytonistom Leom Nuccim v bratislavskej produkcii Verdiho opery Dvaja Foscariovci. V januári 2013 debutoval v Štátnej opere v Prahe v predstavení Mozartovej Čarovnej flauty. V júni 2013 dirigoval projekt Folklor Symphony (symfonická a filmová tvorba T. Andrašovana a S. Stračinu) na Bratislavskom hrade v rámci festivalu Viva Musica!. Od augusta 2013 do roku 2016 bol hudobným riaditeľom Štátnej opery v Prahe.

FPU_logo2_cierne_res.jpg Koncert sa realizuje v spolupráci s občianskym združením Albrechtina ako súčasť projektu (Ne)známa hudba v RTVS 2018, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.


Koncert vysiela v priamom prenose Rádio Devín. Z tohto dôvodu vás prosíme, aby ste svoje miesta v hľadisku zaujali najneskôr pätnásť minút pred začiatkom koncertu.

Vstupenky na koncerty SOSR si môžete zakúpiť online a na predajných miestach siete Ticketportal. Základné vstupné je 7 EUR, zľavnené 3 EUR. Nárok na zľavu majú študenti, dôchodcovia a držitelia preukazov ZŤP a ZŤP-S. Nárok na zľavu je možné si uplatniť len na predajných miestach Ticketportal.

Informácie o ďalších koncertoch či podujatiach organizovaných RTVS alebo v koprodukcii nájdete na www.koncertyrtvs.sk.